Nu drar vi igång igen

I morgon ska hela klustret av stålbalkarna monteras, I går gick vi igenom alla mått till fönster, glasdörrar och ytterdörrar en sista gång så nu beställer vi dessa också. I vissa fall har vi ändrat fönsterstorleken och i något fall har bygget ändrat fönsterstorlek :)
Oavsett så är det nu så som vi vill ha det så nu kör vi...det tar ca 6 veckor innan leverans och då får vi se till att allt är klart så att huset blir tätt.

Golvet är inte jämt och det behöver därför jämnas ut med flytspackel, så nästa sak på agendan är att vi behöver veta hur mycket flytspackel som ska läggas, speciellt vid fönsterpartierna och dörrarna. Detta så att vi vet hur mycket vi ska sänka fönster och dörrar i plattan så att vi inte får höga trösklar att kliva över när vi ska gå in och ut. Vi vill sudda ut känslan av ute och inne mellan hus och glashus.

Så här i början av året så börjar odlingskänslorna gro i mig. De senaste veckorna så har jag planerat, planterat och sått fröer....åtminstone i huvudet. Sedan i somras så har jag i verkligheten planterat murgröna, just nu är jag uppe i över 200 plantor i olika storlekar. Det är första gången jag odlar så mycket i egen regi (har ju föräldrar som sysslat med yrkesodling när jag var barn) och det har gett mig blodad tand. Så nu botaniserar jag i tidningar och frökataloger och är på gång att beställa. Med tanke på storleken på trädgården så är det ju också en kostnadsfråga. Ju mer jag kan göra själv desto mindre blir trädgårdskontot.
Trädgården är i stora drag redan klarplanerad, med det menar jag ramverket, väggar och tak. Murgrönan ska vara en del av det. Till väggar som vi bygger med armeringsjärn, till lusthuset som jag fick i 50-årspresent av Olof och till pergolor. Murgröna, vildvin, klematis, klätterhortensia, rosor etc ska klättra och skapa olika rum.