Idag är det exakt 1 år..

sedan vi flyttade in i vårt glashus. Och vilket år det har varit!
Vi har hunnit med mycket, ibland är det bara så svårt att se det själv. Men alla ni som besökt oss under vår och sommar har verkligen kommenterat och blivit förvånade över hur mycket vi gjort. Och stort tack för den arbetslust en del av våra vänner bidragit med, den arbetslusten har hjälpt oss att få ny energi.
Vad har hänt sedan sist?
Ute håller jag igång som vanligt, rensar ogräs och grejar med diverse göromål. Även om murgröna "staketet" sköter sig själv så vill jag att grenarna ska klättra kontrollerat och då får jag hjälpa till lite. På tal om murgröna, så har jag nya plantor på gång...närmare bestämt ett hundratal!


Murgrönan ska fortsätta bilda "staket" mot öster men också planteras i de nya spaljéerna mot söder och väster som vi planerar att göra under höst/vår. Vi kommer att alternera vintergrön ligusterhäck med "fönster" av armeringsmatta där bla murgröna växer upp och bildar väggar.
Inne har vi faktiskt också gjort något nytt, efter ett år så har vi äntligen fått upp baldakinen i tvättstugan samt socklarna. Att vi fick tummarna ur berodde på att vi städade ur garaget (paketen tog mycket plats för att de var så höga) för att få plats med en frysbox som behövs nu när jag fryser in så mycket tomater och andra grödor.

På tal om besök, i måndags hade vi besök av ett litet ovanligt slag. Vi har haft en del fåglar som flugit in och i bästa fall ut av sig själva under sommaren, när de inte hittat ut så har vi hjälpt till med håv. Vi får vara snabba för som ni vet har vi ju katterna, speciellt Smillah är duktig på att fånga djur. Tillbaka till måndagen, jo vid 16.30 så hörde jag ett riktigt tjatter och då var det bara att kolla efter innan Smillah vakna till liv. Och döm om min förvåning när två färggranna småfåglar flög ut och in från takluckorna och ju längre de flög desto mer stannade de inne i glashuset. Vid 17 kom Olof hem och då hade jag jagat undan dem länge från katterna. De blev mer och mer närgångna. Vi förstod ju att de vara tama men novisa som vi är när det gäller fåglar hade vi ingen aning om vilken sort av burfåglar det rörde sig om.
Jag ringde djuraffären för att höra efter hur vi skulle gå till väga och så la jag upp ett facebookinlägg här i Häljarp för att kolla av om någon saknade sina fåglar. Som tur var saknade några grannar på vägen lite längre bort sina små dvärgpapegojor. För att göra en lång historia kort så var det inte lätt att få in Benji och Bobo i en bur så efter mycket om och men så traskade ägaren ut med fåglarna på axeln vid 19.30 tiden och satte sig i bilen och körde hem. Ett gott och lyckligt slut på historien. Om Benji och Bobo rymmer igen så är jag säker på vart de kommer att flyga, de verkade trivas här :)

Nu när sommaren närmar sig sitt slut så ser jag vad som har fungerat och inte har fungerat i glashuset när det gäller odling och växtval. Ingen av mina hortensior verkar trivas så de ska planteras ut. Däremot trivs passionsfrukterna så dessa ska vi investera fler av. Några vinrankor trivs andra inte. Och i år var ju just ett testår då inte alla bäddar vara klara ute. Jag inspireras just nu mycket av Sara Bäckmo och hennes blogg Sinnernas trädgård. Hennes ambition är att bli självförsörjande året runt, eller i alla fall nästan året runt och hon har hittat sin rytm i sin trägård vilket är väldigt inspirerande. Jag ska hitta min rytm i min trädgård och jag är en bit på väg men långt ifrån färdig och min utmaning är att hejda mig och ta det portionsvis och inte gå "all in" så fort som möjligt. Inför nästa säsong ska jag vinterodla och anlägga varmbänk så att vi kommer igång redan i jan-feb och kan skörda mars-april. Men det är många nya sallat sorter jag måste lära mig att odla och äta. Men jag ser så fram emot att testa allt detta.
Här har vi i alla fall äntligen kommit igång med två komposter, allt ensilage (torkad ogräs) har lagts på komposthögen tillsammans med grösaksblast och löv. Och så har jag preparerat högarna med maskar ifall de inte hittar dit själva :), skojar bara!

Förresten, vi har lagt ett antal timmar på att hitta våra tomtpinnar och vi har äntligen hittat dem. Så till helgen kommer vi såga ner alla träd mot söder vilket kommer frigöra utsikt och ta bort all j-vla pollen som flyger och far runt och kommer in i glashuset. Vi städar ju som illrar. Jag har ju beställt ligusterhäck som levereras i oktober och då måste vi ligga i fas med allt arbete som måste göras innan dess.

Ha det gott tills vi hörs igen.... Sanne