Statusuppdatering Januari 2017

Nu var det bra länge sedan jag uppdaterade husbygget så det är dags för att delge rapport. I december lämnade vi in vad vi trodde var de sista dokumenten till bygglovet...och väntade på svar från vår handläggare på stadsbyggnadskontoret. Vi väntade oss att höra från handläggaren men tiden gick så vi mailade och ringde men fick ingen kontakt. Så nu efter helgerna tog vi kontakt med stadsbyggnadskontoret på deras allmänna nummer och se där...vi fick kontakt. Men inte den vi ville ha....vår handläggare hade nämligen innan jul behagat att gå i pension. Trevligt för henne.....men ett problem för oss. Hennes efterträdare hade inte heller tagit kontakt (bad dem se över deras rutiner på förvaltningen) så förra måndagen ringde jag och pratade med henne. En trevlig tjej som skulle försöka påskynda det hela genom att ta ärendet på delegation (tjänstemän) och inte upp i nämnden (politiker). Detta besked väntar vi på snarast. Hon måste nämligen dra detta med stadsarkitekten och han är tillbaka idag efter sin semester.
 
Men våra motgångar slutar inte här....idag kom nästa utmaning. Vi fick ju en del krav från Räddningstjänst på vad vi var tvungna att åtgärda när det gäller brandskyddet. Stadsbyggnadsförvaltningen tolkning på detta blev till slut att vi ska ha två utrymningsvägar från huset som inte går genom glashuset. Vi hade en ytterdörr men så ritade vi om och la till en altandörr (bytte ut ett fönster till en altandörr). Fixat!
Men idag pratade jag med vår nya handläggare och hon vill att vi även måste uppfylla kravet i penthouset!!!!! Om man räknar alla utrymningsvägarna i huset så har vi 3 från penthouset och 7 ifrån första plan och i glashuset 4 öppningar ut. Enligt lagstiftningen så räcker det med en väg ut från varje plan så vi får se vad vi kan få till när det gäller motargument. Vi ska sätta oss ner i kväll och lägga fram alla våra argument i en skrivelse och brandskyddsinspektören vi anlitat för brandskyddsbeskrivningen ska se över ärendet i morgon bitti och så får vi ta det därifrån. 
 
Nu till något roligare....jag är nästan klar med trädgårdsritningen. Kommer att lägga upp ritningen så fort jag fått till de stora dragen (tror jag i alla fall, beror på om jag kan spara den från ritningsprogrammet som är gratis). Kul att skapa med huvudet, men desto roligare och rogivande att få skapa med händerna. Jag längtar att få gräva och plantera.
 
Fick precis mail från bygglovshandläggaren, vårt bygglov behöver inte upp i stadsbyggnadsnämnden, det ska gå på delegation. Ett steg i rätt riktning :)
 
Må gott!