Julgransvånda...

Jag tillhör skaran som i åratal har vägrat julgran, argumenten emot har varit att katterna välter granen, det är inte bra för krukväxterna etc men faktum är att den hållbara aspekten blivit tydligare med åren. Vi hugger ner granar för att de ska förgylla mänsklighetens tillvaro en till några veckor om året. Det skär i hjärtat!
Men i år har jag lovat Sarah/Hanna, dottern, att denna jul som vi ska fira för första gången i vårt nya hus, är "all in" som gäller. Så för första gången på mer än 20 år så ska vi ha gran till jul. Närmare bestämt en gran på 4-5 meter. Men för det krävs en rejäl julgransfot så det fick också inköpas. I torsdags åkte jag, Simon, Anna och Otto till Sarah och Kullahalvön, närmare bestämt till Södåkra gran. Vi gick runt på markerna för att hitta den perfekta granen.
Det blev dock ingen av de här stackarna
Utan det blev den här...
Igår, lördag, klädde jag ensam granen vilket tog mig närmare tre timmar men det var det värt. Ca 300 kulor och julpynt hängdes upp....(jag sa "all in")
Och när mörkret faller ser den ut så här
Har inte bestämt mig om jag gillar det vita ljuset, föredrar egentligen det varma gula ljuset. Men det får i så fall bli till nästa jul, nu får det duga som det är!
Jag köpte också en kungsgran i kruka. Nu ska den få växa till sig på lämpligt ställe i trädgården och bli vår framtida gran. Utomhus! Men nästa gång jag köper gran för "inomhus" bruk får det bli en gran i kruka.

Medan jag klädde granen så borrade Olof hål i sargen med en kärnborr. Det tog också sina timmar att komma igenom 40 cm betong med en massa armeringsjärn i.
Varför måste vi borra hål i betongen? Jo, vi har förberett för att dra el, vattenrör och fiber ut eller in i glashuset. Vi vill ha ut el och fiber för trädgård och framtida Attefallshus eller Spa. Tanken är att vi ska gräva ner en tank som tar allt vårt dagvatten från taket. Detta vatten vill vi kunna pumpa in i glashuset så att vi kan vattna allt vi odlar med regnvatten i stället för att vattna med dricksvatten.
Borret är 35 cm så det fattas 5 cm för att komma igenom. Men som tur är har en kompis till oss rejäla doningar, här en bilningshammare som på mindre än 5 sek fick loss betongen. Tack, Micke!
Och här är hålet
Och här har vi paddat klart nästa etapp av gången.

Vi är båda lediga på torsdag och fredag så då fortsätter vi lägga markstenen. Planen är att hinna färdigt med västra och södra trädgården innan trettonhelgen.
Så tills vi hörs igen, glad tredje advent!