Vi är nästan klara med södra och västra trädgården..

Nu har vi bara de stenar som ska sågas till kvar, alltså de som ska vara utmed kanterna till sargen exempelvis. Vi måste hyra en stensåg för att få till raka kanter, det blir fult annars. Om det blir uppehåll till helgen (vilket det i dagsläget inte ser ut som) så kommer vi att köra ett ryck med sågningen. Vi har också dammsugit kanterna under de nedersta glasrutorna och spolat av dessa och glasrutorna nästan hela vägen upp till takfoten. Bara för att få bort allt damm som uppstått vid stenläggningen. Vi behöver fortfarande putsa alla rutor till våren för att få bort allt byggdamm. Men vi är en bit på väg!

Bädden klar och vi har fyllt den med de säckar jord vi hade hemma + Bokashi vi hade klar. För er som inte vet vad Bokashi är kommer här en kort förklaring: vi lägger vårt matavfall i en sluten spann (som behandlas med ett speciellt strö som innehåller mikrober. På detta sätt omvandlar så vi matavfallet till värdefull jordförbättring. Efter ett par veckor i sluten förvaring gräver jag ned matavfallet i jorden. Olof sågade till några spånskivor för att inte katterna ska gräva i denna härliga sörja :)
Och nej det luktar inte så mycket, en lite sur lukt de första timmarna men det försvinner snabbt!

Utemöblerna har fått ny plats, lite bilder från västra trädgården. Marken är här stenlagd (som jag berättat om tidigare) pga att vid service eller problem med elektroniken till glashuset måste vi få in en sk spindellift och då måste det vara ett hårt underlag för liften. Men vi ska med träd, krukor och klängväxter få till en grönskande medelhavs trädgård här!
Har spolat av möblerna men ser att de även behöver torkas rent :)

Jo, efter nyår var vi och hämtade ett lass singel (skrev att det hette andsingel men det var ju helt fel, det finns något som heter ärtsingel men det var inte det jag ville ha heller). Vitt singel 8-11 ligger nu på plats (här 750 kg) bakom armeringshäcken.
Tycker det blev bra och snyggt så nu har jag ändrat mig angående dansk sjösten som vi ska ha i övriga trädgården. Det blir vit singel i stället, tror jag i alla fall! Den kostar 60 % mindre än sjöstenen och jag tror också att den vita singel kommer göra sig lika bra som sjöstenen! Men vi får se..


Ha det gott tills vi hörs igen!